اسلام ناب

سلام دوستان عزیز این روزها مصادف با سالروز مباهله پیامبر(صلی الله علیه و آله) با مسیحیان نجران می باشد،من به نوبه خود این روز را خدمتتون تبریک عرض می کنم .

آیه شریفه 61سوره آل عمران حاکی از این جریان عظیم می باشد: "فمن حاجك فیه من بعد ما جاءك من العلم فقل تعالواندع ابناءنا و ابناءكم و نساءنا و نساءكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله على الكاذبین ."این آیه از جمله آیاتی است كه در خصوص پنج تن آل عبا نازل شده.

در شان نزول این آیه گفته اند كه نصاراى نجران با حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) در خصوص مسیحیت محاجه كرده و براى اثبات حقانیت خویش با پیامبر به مبارزه برخاستند. ازاین رو پیامبر عظیم الشان در خارج ازشهر مدینه با آنان قرار مباهله گذاشتند.ابتهال نیز از باب افتعال و با دو ریشه بهل و بهل مى باشد كه به معناى اصراردر دعا بوده و مباهله با همین ریشه ازباب مفاعلة است و به معناى لعنت كردن مى باشد. ابتهال در اصطلاح، به معناى اصرار كردن در دعا به منظورپیروز شدن طرف حق بر جناح باطل است; مباهله نیز در معناى اصطلاحى چنین معنایى را به خودگرفته است . زمان و مكان مباهله مشخص شد; روز 24 ذى الحجه در مسجدى خارج از شهر مدینه ! جمعیت بسیارى از نجران جمع شده اند و منتظرورود آن طرف جمعیتند. طولى نكشیدكه دیدند فقط پنج نفر براى مباهله آمده اند; رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ، حضرت على (علیه السلام )، حضرت فاطمه (علیها السلام ) و حسنین (علیهما السلام ) ! آرام با طمانینه و همراه با نورانیتى خاص حركت مى كنند و تا خواستند شروع به مباهله كنند،بزرگان نصاراى نجران گفتند: ما حاضر به مباهله نیستیم!

این شان نزول كه از سوى شیعه و سنى نقل گردیده است ، قابل تأمل است و سؤالى را به ذهن مى آورد كه چرا نصاراى نجران حاضر به مباهله نشدند؟! چرا نصاراى نجران حاضر به مباهله نشدند؟! اگر نمى خواستند مباهله كنند، چراجمعیتى را فراهم آورده بودند؟

اگر نمى خواستند مباهله كنند، چراجمعیتى را فراهم آورده بودند؟و چگونه حاضر به پرداخت جزیه ومالیات گشتند؟

آرى ! پاسخ اینهمه در آن است كه آنان بواسطه حضور این افراد به حقانیت اسلام پى بردند و بر بطلان خویش صحه گذاشتند. از سوى دیگر حقانیت ، عصمت و نزدیكى این پنج تن نیز بگونه اى قابل اثبات است; رسول (صلی الله علیه و آله) در قبال"انفسنا" ، على راكه جان اوست مى برد; در قبال"نساءنا"، زهراى مرضیه، آن پاره تن خویش را مى بردو در قبال "ابناءنا"،دو نور دیده اش ،حسنین را براى مباهله به همراه دارد، وتمامى این مقامات براى این چهار تن كه او را همراهى مى كردند، تا قیامت قابل اثبات و لاینفك است. این چنین مى شودكه این مقام براى فرزندان حسین (علیه السلام ) یعنى ائمه معصومین (علیهم السلام ) من ذریة الحسین (علیهم السلام) نیز ثابت مى گردد.[1]


[1] فصلنامه پژوهشى،علمى، خبرى نداى صادق،شماره 15،سیماى عترت در آینه آیات





طبقه بندی: راهنما شناسی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
به اشتراک گذاری:

نوشته شده در تاریخ : یکشنبه بیست و نهم آبانماه سال 1390 توسط : احمد صادقی