اسلام ناب

سلام روز عید غدیر و عید ولایت را بر همه عدالت خواهان عالم تبریک و تهنیت عرض می کنم.
واقعه غدیر حادثه اى تاریخى نیست كه در كنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یك سرزمین نیست. یك تفكر است، نشانه و رمزى است كه از تداوم خط نبوّت حكایت مى كند. غدیر نقطه تلاقى كاروان رسالت با طلایه داران امامت است.
آرى غدیر یك سرزمین نیست، چشمه اى است كه تا پایان هستى مى جوشد، كوثرى است كه فنا برنمى دارد، افقى است بى كرانه و خورشیدى است عالمتاب.
به همین مناسبت سؤال و شبهه ای در مورد ملاک های تعیین خلیفه از اهل تسنن می پرسم:
شما اهل سنت می گویید که ملاک در تعیین خلیفه اجماع مردم است [1]و چون مردم در انتخاب ابوبکر اجماع کردند لذا ابوبکر به عناون خلیفه تعیین شد.
در خلافت ابوبکر اجماع حاصل نشد.آنچه از تواریخ به دست می آید ، و مورد اتفاق همه مورخین و محدثین است ،این است که هیچ گونه اتفاق آرایی در مورد بیعت ابوبکر حاصل نشده است،گروه زیادی از بیعت تخلف ورزیدند، و این گروه افرادی عادی نبودند، بلکه همه جزو شخصیت های بارز علمی، و مردان شایسته ای بودند همچون بنی هاشم،و بنو زهره و بنو امیه[2]. در اینجا فقط کوتاهی از گفتار ابن ابی الحدید معتزلی (حنفی مذهب )را ذکر می نماییم که در این باره میگوید :
(( عمر کسی است که برای ابوبکر از مردم بیعت گرفت، و مخالفین را سرکوب نمود و او بود که شمشیر زبیر را هنگامی که شمشیر کشید تا حمله نماید،شکست و با دست به سینه مقداد کوبید، و سعد بن عباده را زیر دست و پا له کرد، و گفت : او را بکشید، خداوند او را بکشد، او بود که بینی حباب بن منذر را به خاک مالید، و او بود که افرادی را که به خانه فاطمه سلام الله پناه برده بودند به قتل و آتش زدن تهدید نمود، و آنها را از خانه فاطمه سلام الله بیرون کشید و اگر او نمی بود، خلافت برای ابوبکر صورت نمی گرفت.))[3]
و نیز شاید از شرایط اجماع باشد که علی علیه السلام را به زور به مسجد برده و او را وادار به بیعت نمودند، و آنگاه که امتناع ورزید، او را به قتل تهدید کردند؟!! که حضرت فرمودند :
(( و اذا تقتلون عبدالله و اخا رسوله ))[4]
(( در این صورت بنده خدا ، و برادر رسول خدا را می کشید))
و عمر در جواب گفت :
(( اما عبدالله فنعم، و اما اخا رسوله؛ فلا))[5]
(( اینکه گفتی بنده خدا، پس آری تو بنده خدا هستی، و اما اینکه گفتی برادررسول خدا صلی الله علیه و آله ، هرگز))
آیا چنین بیعتی از سوی اهل ( حل و عقد) را در چنان شرایطی ، می توان اجماع نامید؟ تازه کدام اهل ( حل و عقد)؟؟؟؟
به گفته نویسنده معاصر مصری، دکتر احمد محمود صبحی:
 اهل (حل و عقد) چه کسانی بودند؟ آنانی که خود محور اختلاف و نزاع بودند..... آنان معتقد بودند که هر یک برای خلافت شایسته تر از دیگری است،طلحه در تعیین عمر از سوی ابابکر، اعتراض می کند، تمایلات شخصی در شورای خلافت که از سوی عمر تعیین شده، نقش اصلی را ایفا می کند، برخی از آنان به کینه توزی توجه نموده ، و بعضی دیگر جانب داماد خود را می گیرد. شروط تهدید آمیز عمر روشن می سازد که او خود نیز از درگیری آنان بی اطلاع نبوده است .[6]

اگر روش حل عقد(که ابوبکر با این روش انتخا ب شد)روش خوبی برای تعیین خلافت است پس چرا عمر را با روش استخلاف انتخاب نمودند؟اگر روش استخلاف خوب است پس چرا برای انتخاب عثمان از روش شورا استفاده کردند؟و...
سوال دیگر از برادران اهل سنت
آیا پیامبر برای خود جانشین انتخاب کرد یا نه؟که به نظر اهل سنت انتخاب نکرد اما ابوبکر برای خود جانشین انتخاب کرد.اگر پیامبر برای خود جانشین انتخاب نکرد پس پیامبر آینده نگری نداشته و نمی دانسته که امتش برای انتخاب جانشین با هم می جنگند و اختلاف بینشان پیش می آید اما ابوبکر آینده نگری اش از پیامبر بیشتر بوده و به خاطر همین برای خود جانشین انتخاب کرده تا بعد از او بر سر انتخاب خلیفه اختلافی پیش نیاید!!!
نتیجه یکی از این 2 مورد است:
1-مقام ابوبکر از پیامبر بالاتر است؛چون پیامبر برای خودش جانشین انتخاب نکرده و باعث ایجاد اختلاف بین امتش شده اما ابوبکر آینده نگری داشته و برای خود جانشین انتخاب کرد تا بعد از او اختلافی پیش نیاید
2-پیامبر برای خود جانشین انتخا ب کرد.پس چرا ابوبکر خلیفه شد؟

-----------------------------------------------------------

[1] شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ، ج 1 ، ص 215

[2] صحیح مسلم، ج5، ص 152. صحیح بخاری، ج 5، ص 82

[3] شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ، ج 1 ، ص 174

[4] الامامه و السیاسه ، ابن قتیبه، ص 13

[5] نظریه الامه لدی الشیعه الانثی عشریه ،  ص 100

[6] سوالات شیعیان از اهل سنت






طبقه بندی: راهنما شناسی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
به اشتراک گذاری:

نوشته شده در تاریخ : سه شنبه بیست و چهارم آبانماه سال 1390 توسط : احمد صادقی