اسلام ناب



سلام دوستان عزیز حلول ماه مبارک شعبان و اعیاد شعبانیه رو به شما تبریک می گم.چنانچه قول داده بودم که درباره عقائد فرق ضاله نقد و بررسی هائی انجام دهیم این دفعه مطلبمون در مورد مسئله توسل است که وهابیها اختلاف زیادی با ما دارند و در این مورد ما شیعیان را متهم به شرک می کنند و من شبهه وهابیها رو همراه پاسخهای آنان آوردم باز اگر شما پاسخی دارید که من پیدا نکردم در بخش نظرات بیاورید که از نظرات شما هم بهره مند شویم.
شبهه وهابیها:
در زمینه توسل به ارواح طیّبه و طلب دعا از آنان به درگاه الهى نیز مشابه مسئله شفاعت ، وهابیون معتقد به شرک و بدعت مى باشند.
پاسخهای ما :
اولا- پاسخى که در جواب شبهه قبلى بیان شد در اینجا نیز صادق است که به چند مصداق دیگر اشاره مى شود:
 *: "و لو انّهم اذ ظلموا انفسهم جاءوک فاستغفرواللّه واستغفر لهم الرسول لوجدوا اللّه تواباً رحیماً"، ( نساء- آیه 64)
*: مرویست عثمان بن حنیف از پیامبر (ص) که به مرد نابینا که طلب دعا از ایشان نموده بود فرمود:
وضو گرفته دو رکعت نماز بخوان و سپس بگو: "اللهم انى اسالک واتوجه الیک بنبیک نبى الرحمة. یا محمد انى اتوجه بک الى ربى فى حاجتى للتغنى. اللهم ثفعه لى".(خدایا از تو می خواهم به آبروی پیامبرت ، ای محمد(ص) به تو رو می کنم تا پروردگار نیازم را برطرف سازد)
این حدیث که در سنن ابن ماجه، صحیح ترمذى، مسنداحمد، مستدرک حاکم و مسانید دیگر ذکر گردیده است، نشان مى دهد که وقتى ما از پیامبر سؤالى مى کنیم به خاطر نزدیک تر بودن او به خداوند است و همچنین دیده مى شود که مستقیماً مى توان خطاب به پیامبر نیز از او طلب دعا نمود.
ثانیاً- مشروعیت توسل نه تنها در نزد علماى شیعه، بلکه در نظر علماى اهل سنت نیز معتبر مى باشد.
 *: قاضى عیاض روایت کرده که ابوجعفرمنصور در مسجد پیامبر (ص) با مالک بن انس روبرو شد و از او پرسید آیا رو به قبله نموده و دعا کنیم یا رو به سوى پیامبر گردانم مالک جواب داد: چرا رخسار خود را از پیامبر برمى گردانى در حالى که او وسیله تو و پدرت آدم تا روز قیامت است، رو به جانب قبر نموده و او را شفیع خود قرار ده تا نزد خداوند شفاعتت کند.( الغدیر 5/135)
 *: این اشعار منسوب است به محمّدبن ادریس شافعى: (کشف الارتیاب 318)
آل النبى ذریعتى***و هم الیه وسیلتى (خاندان پیامبر وسیله نزدیکی من بخدا هستند)
ارجوا بهم اعطى غداً***بیهدى الیمنى صحیفتى (فردای قیامت امیدم آنها هستند تا نامه عملم بدست راستم برسد)
 *: عمر به عباس عموى پیامبر متوسل مى شد تا او را استشفاء نماید(الغدیر 5/144)
ثالثاً- سیره عملى علماى اهل سنّت نیز مطلب فوق را تأیید مى کند.
 *: خطیب بغدادى در تاریخ خود مى گوید: در سمت غرب بالاى شهر، مقابر قریش است که در آن موسى بن جعفر (ع) و جمعى دیگر مدفون مى باشند. پس با واسطه از ابوعلى خلال شیخ حنابله نقل مى کند:
"ما همّنى امر فقصدت قبر موسى بن جعفر فتوسلت به الّا نهل الله تعالى لى ما احب" (هرگاه گرفتار می شدم ، به قبر موسی بن جعفر(ع) متوسل می شدم و هر بار خدا آنچه می خواستم بمن عطا می فرمود)  (تاریخ بغداد 1/120)
ملاحظه مى شود که شیخ حنابله از قبر امام هفتم شیعیان تقاضا کرده و به ایشان متوسل مى شده است.‏
‏*: همچنین خطیب در تاریخ خود از شافعى نقل مى کند: "من به مزار ابوحنیفه تبرّک جسته و همه روزه آن را زیارت مى کنم و چون مرا حاجتى رسد دو رکعت نماز گزارده و در کنار قبر او آمده و از خداوند حاجتم را مى خواهم که هنوز دور نشده روا مى شود. (تاریخ بغداد 1/123)





طبقه بندی: دین شناسی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
به اشتراک گذاری:

نوشته شده در تاریخ : یکشنبه دوازدهم تیرماه سال 1390 توسط : احمد صادقی